just want to stay with you__kotori

Temat: Różnice gry w trybie PBF w stosunku do pozostałych trybów
" />Może już wiecie, a może nie. Prowadzenie sesji w trybie PBF różni się od grania na chacie, na żywca albo przez gg. Czym? Ano właśnie. Mam kilka spostrzeżeń, bo już to robię kilka lat, chciałem się nimi podzielić.

1. Gra w PBF ma charakter bardziej opisowy, w związku z tym nie używa się mechaniki prawie wcale, można to robić tylko w ograniczonych przypadkach. Taka sytuacja może utrudnić MG sprawę, jednak nie koniecznie i nie każdemu. Niektórzy przyzwyczajeni są do story-tellingu, dlatego będzie im łatwiej. Z tej uwagi wynika szereg następnych rzeczy.

2. Narracja w tym trybie może i powinna być prowadzona ciekawiej, może być tak rozwinięta jak na żywo, jednak trwa znacznie dłużej. Każda czynność czy prosta wymiana zdań może trwać kilkakrotnie dłużej niż normalnie. Przykładowo na żywej sesji wymiana dwóch zdań trwa kilka sekund, w PBF może trwać dwa dni. Wszystko zależy od częstotliwości pisania postów. Z tego względu sesje PBF bywają bardzo długie, rocznie nie należą do rzadkości. A wracając do narracji, to możliwość kolorowych opisów wynika z faktu, że gracz ma czas żeby zastanowić się co pisze. Może sprawdzić reakcje innych graczy lub otoczenia, nie musi ich pamiętać. Zwyczajnie może sprawdzić co robili inni. Dlatego posty bywają bardziej przemyślane i dopracowane, co może polepszyć jakość samej sesji.

3. Walka w PBF prowadzona jest opisowo. Znaczy to tyle, że nie ma mechaniki. Logiczna jest zasada, że im lepszy i bardziej konkretny opis, odpowiada to tym lepszemu rzutowi kośćmi. Jeśli gracz oleje opis, można przyjąć, że jego rzut był słaby. Wszystko też wynika z napisanych treści, kazdy ruch wpływa konsekwentnie na jakość i szybkość zdarzeń w walce. MG powinien pilnować logiki zdarzeń, jest to bardzo ważne. Jeżeli gracz czegoś nie sprecyzuje, wróg zareaguje w sposób najbardziej dla niego typowy, a więc może postąpić też w sposób wyrachowany. Dlatego gracz powinien określić dokładnie co i jak wykonuje.

4. Magia również wygląda nieco inaczej. Przede wszystkim jeśli gracz dobrze opisze rzucanie czaru, ma szansę, że większość takich zaklęć mu się uda. Podobnie dzieje się w przypadku BNów. Takie podejście wprowadza większą porcję magii do gry, ponieważ zaklęcia przeważnie się udają. Mogą się zepsuć tylko w szczególnych przypadkach, jak zakłócenie koncentracji maga albo inne czynniki.

5. Upływ czasu również jest nieco inny. MG powinien określić go na tyle dokładnie, na ile wymaga kolejność zdarzeń. Może podawać dni lub nawet godziny czy rundy. Rundy najlepiej sprawdzają się przy zdarzeniach szybkich, jak walka, dni podczas podróżowania. Jak napisałem wyżej, każda drobna czynnośc w grze zajmuje nieporównywanie więcej czasu realnego, niż w pozostałych trybach gry.

6. Precyzja detali to kolejny element gry. W trybie PBF istnieje możliwość dokładnego opisu całego otoczenia odbieranego przez BG, zupełnie odmiennie niż na chacie, może nawet lepiej niż na żywo. MG obowiązany jest podać tyle szczegółów, ile wynika z działań gracza. Wchodząc do pomieszczenia postać widzi jego kształt i większe meble. Przebywając w nim widzi coraz więcej detali, jak przedmioty, ich stan i wygląd. Rozglądając się może odkryć coś, czego nie widać na pierwszy rzut oka. Przeszukując pomieszczenie w kolejnym poście może odkryć rzeczy, które zostały celowo ukryte, jak tajne przejścia, pułapki, zamki, fałszywe ściany itp. To wszystko wynika dopiero w kolejnych postach, co odzwierciedla działania gracza w miarę upływu czasu, przez jaki przebywa w danym otoczeniu.

7. Kolejność zdarzeń w PBF bywa dowolna, lecz niektórzy wolą ją określić na zasadzie rzutów albo w inny sposób. Jednak najlepiej sprawdza się zasada, że każdy gracz pisze jeden post, po czym następuje odpowiedź MG, i następuje kolejna runda. Ilość postów może być zmienna, dzieje się tak w sytuacjach innych niż przeciętne. W walce odpowiedź MG może następować po każdym poście poszczególnego gracza, a podczas wymiany zdań na zasadzie dialogu dwaj gracze mogą napisać po kilka postów bez odpowiedzi MG, tylko między sobą i/lub innymi postaciami (jeśli to BNi, MG powinien odpowiedzieć ich ustami, może też, lecz nie musi, dopisać treść, jaka zawierałaby się w normalnym poście gdyby nie ten dialog).

8. Karta postaci do PBF wygląda inaczej. Przede wszystkim podlega wymaganiom każdego MG z osobna, to MG decyduje, jakie informacje powinna zawierać. Z reguły jest tak, że nie musi być na niej mechaniki, czyli cech i innych rzeczy, jednak kosztem innego rozwiązania. Inne rozwiązanie polega na przedstawieniu postaci w sposób opisowy, z wytłumaczeniem umiejętności i posiadanego ekwipunku, z przedstawieniem historii postaci, jej planów na przyszłość i innymi detalami tworzącymi z literowej formy żywą postać. Wszystkie drobiazgi mają znaczenie, są one odzwierciedleniem mechaniki, której nie ma. Nie można napisać, że postać posiada siłę 4, za to pisze się, że jest silniejsza niż przeciętny człowiek albo inaczej. Na cechy charakterystyk wpływa również opis budowy czy wyglądu, jeśli postać jest mocno zbudowana, widać rozwinięte mięśnie, wtedy prawdopodobnie jest silniejsza niż większość napotkanych na trakcie ludzi. Jeżeli ma mocny głos, jest bystra itp., wtedy zapewne posiada posłuch u innych, itd. Wszystkie te rzeczy określa się na zasadzie opisu.

Na początek to tyle, może mi się coś przypomni.
Źródło: forum.gildiarpg.pl/viewtopic.php?t=839